« جعفر سرقینی »  معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: نرخ رشد اقتصادی بخش معدن در دوران های مختلف و همچنین در طول 5 برنامه توسعه نسبت به سایر بخش ها همیشه بیشتر بوده بطوری که معمولا 2 تا 3 برابر نرخ رشد کشور بوده. در سال گذشته نرخ رشد بخش معدن حدود 10 درصد بوده در حالی که نرخ رشد کشور حدود 3.5 درصد بوده است.

وی با بیان این مطلب، ‌افزود: به سرمایه گذاران کشور توصیه می کنیم که وارد این بخش شوند  گرچه کار معدن کاری سخت است اما جزء توسعه های پایدار هر کشور محسوب می شود.

وی در ادامه گفت: مردم حتما به بخش معدن توجه کنند بطوری که قوانین و مقررات  بخش معدن هم  اکنون تسهیل  و روان سازی شده و در این راستا سایت کاداستر فعال شده و مردم از هر نقطه می توانند با ورود به سایت مذکور محدوده معدنی مورد نظر خود را ثبت نموده و برای اکتشاف خودشان را آماده کنند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: نبود سرمایه و کمبود منابع در همه بخش ها وجود دارد بطوری که یکی از مشکلات اصلی معدن کاران عدم دسترسی به منابع مالی ارزان قیمت است .
معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: در پروسه اخذ وام برای معدن کاران، آنها باید طرح خود را به بانک صنعت ومعدن و یا سایر بانک ها ببرند و تقاضای تسهیلات از صندوق توسعه ملی و یا سایر منابع را بدهند.

به گفته سرقینی ؛ وام اکتشاف از محل کمک های فنی و اعتباری وزارت متبوع به متقاضیانی تعلق می گیرد که حداقل 30 درصد پیشرفت کاری داشته باشند.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت یادآور شد : تسهیلات ارزان قیمت از محل کمک های فنی و اعتباری وزارت متبوع صرفا به معادن زغال سنگ و سایر معادن زیر زمینی تعلق می گیرد.

سرقینی گفت: در سال گذشته قیمت مواد معدنی از یک سوم تا یک پنجم قیمت های قبلی پایین آمد؛  ولی بخش معدن با مشخصه ذاتی و پتانسیل درون زایی آن توانسته است در قبال این کاهش قیمت ها همچنان به کار خود ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه مالیات ارزش افزوده، معدن کاران را در مضیقه گذاشته است، گفت: مالیات به دفعات از تولید کننده اخذ می شود؛ در حالی که مصرف کننده از این موضوع معاف است. بطور مثال: معدن کار سنگ را تولید و به فروش می رساند و به محض این که سنگ از معدن استخراج شد بلافاصله 9 درصد مالیات ارزش افزوده از وی گرفته می شود و این درحالی است که اغلب فروش آنها  بصورت اقساطی است.

سرقینی در پایان پیشنهاد معافیت های مالیاتی بیشتر در مناطق محروم  و دادن مهلت برای پرداخت مالیات در سایر مناطق را برای معدن کاران داد.

منبع: سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *